Wednesday, December 10, 2008

Eidul Adha..1429H

Eidul adha tahun ini punya rempahnya tersendiri buat hidupku..3 hari sebelum hari kemenangan ini aku menerima satu kejutan di atas pemergian mak ngahku (kakak mak)ku..meninggal dalam umur 80-an setelah agak lama terlantar di rumah..sakit tua plus sakit2 seperti darah tinggi dan sebagainya..namun alhamdulillah dari cerita orang yang ada di sampingnya..kalimah syahadah dapat di ucapkan sebanyak 3x..alhamdulillah..mudah2n makngah tergolong di kalangan ahlul jannah..amin..dan pastinya mak bertambah sedih..sian mak..moga Allah memberimu kekuatan...

Aku bercuti awal..rasanya sudah berapa kematian saudara terdekat aku takde dek kerja..jadi sedikit kelapangan aku manfaatkan menziarahi Allahyarhamah..ku hadiahkan bacaan Yasin dan Tahlil kepada ruhnya..

Jadi..atas adanya kematian makngah..eidul adha kami sangat suram..kebetulan mak mertuaku pula berada di terengganu..tinggal bapak mertua sahaja di kg jawa..kami berulang alik dari rumahku ke rumah zaujahku untuk cuba memeriahkan suasana..ramai x balik raya ni..mungkin ade yang bekerja cuti2..tapi sebolehnya yg tak bekerja tu cubalah balik..janganlah biar ornag tuamu ternanti2 kepulangan kalian..biarpun seketika..ia sungguh bermakna bagi mereka..sebuah nasihat untuk diriku juga..

Di kampung aku sempat melakukan beberapa perkara yg telah lama x dapat aku lakukan..makan soto dan rojak kegemaranku di segamat..sempat juga aku bawak anak2ku round keliling kampung naik motor..rutin semasa ku berumur 13-15 tahun dulu..baru belajar motor..hehe..amna dan yamin mula2 takut..tapi bila dah kena tiup angin muka masing2 saat motor laju..seronok bukan main..senyum sampai ke malam..anak2..

Dah lama juga aku x makan baung..kalau orang segamat especially gemereh x pandai makan baung x taula..rasanya ala-ala patin (menurut kata hazamin)..adik beradikku kalau berkumpul inilah lauk wajibnya..abang lang lah yang selalu tunggu toke ikan naik dari sungai..sebab biasanya kena tempah dulu..punyelah high demand ikan ni..hihi..alhamdulillah..dapatlah merasa ikan baung masak lemak cili api..

Malam Eid aku ke rumah Kak Long untuk takbir dan tahlil..merasala jadi tekong takbir..pagi semasa solat sunat jugak merasa..alhamdulillah..sekurang2nya aku cuba membaca mengikut bacaan yg paling tepat dgn ilmu ku yg sedikit..utk org2 lain cuba ikut..yelah sian jugak..ade yg bertakbir sambil tercungap2..nak ingat 'lyric' lagi..gabra lagi..hihi..yg penting..mudah2n semuanya diterima Allah..sebelum zohor kami dah bertolak dari Segamat pulang ke Kuala Lumpur..kena balik awai..lusa opis wat open opis..nak tlg ape yg mampu..

Friday, December 5, 2008

Selamat Menjadi tetamu Allah


Antara jutaan ummat yang berangkat ke Haramain adalah 2 pasangan adik beradikku; Abg Uda&Kak Uda dan Kak Ucu dan Abg Ucu..dalam adik beradik tinggal aku dan Abg Lang yang belum bergelar haji lagi..insyaAllah..doakanlah yek..

Bangunan Tabung haji di atas pastinya meninggalkan kenangan buat bakal haji dan juga mereka yg telah pulang dangan haji yg mabrur..hari itu..di saat orang ramai yang lain banjir air mata dengan perpisahan dengan keluarga mereka yang ke sana..Abg Uda kelihatan tenang menyalami anak cucunya..mudah2n dia terus tenang mengerjakan haji yang telah lama dia tunggu..akhirnya panggilan itu tiba..alhamdulillah..

Tiada buah tangan atau kenang kenangan yang ku kirim buat kedua kekandaku melainkan doa kudus dan juga salam rindu buat insan agung yang sentiasa pertama terpapar di blog ku ini...moga saja salamku terjawab agar dapat cepat ku hulur sendiri salam itu buat baginda al amin..amin..

Tuesday, November 25, 2008

Dari Geylang ke Putrajaya..


Alhamdulillah..last weekend we went to Singapore again..and hopefully this isnt the last time here for 2008..hehe. This time, inteam was invited to perform in a dinner show of Madrasah Wak Tanjung..somewhere in Geylang..the same Madrasah that we came about 4 month ago..

Depart from KL a little bit late..(2 a.m)..we proceed to Melaka to pick up Syahril who waited in Alor Gajah's exit. He was there bcoz her 'humaira' was 'local citizensip' of Ramuan Cina Besar..not far away from the exit. We proceed to Singapore but stop for Subuh at JB..and then having 'sarapan' at JB's too.

After passing thru a routine security and imigration check at Woodlands,we proceeded to Yishun.. where our accomodation takes place..(Abg Zack's house). During this visit..the extraordinary things which not yet happen in any past visit was a bowling tournament..hehe

We was told earlier about the tournament..but no one was actually responded..where everyone feel shy and having a low self-esteem syndrome (just a joke)..but it wasnt a joke when we arrived there..where the looks of other competitors was threatening..they came like a champions with their respective enhanced bowling equipment..unlike us..

The one with the specs was awarded as the Best Bowlers..trust me even its hard to believe it..hihi

Above pic was taken before the game started..anyone can traced those uncalmness in me? hehe..dont get cheated with the smiles huh..i was the most 'gelebah' person before the game started..but u got to belive me..we won 2nd place..where we were the leading group at the first game..but as soon as the second game started..the tension of being a leading group surrounded us..that makes us not performing..but..huh..alhamdulillah..with no physical practice and internal calmness..we still can make it..thanks abg zack for those sweet and unforgetable memories..we look forward for another more challenging one..hehe xdelah..gurau je..

From the bowling centre..we rush back to Yishun and prepare for the show..everyone started feel the pain and tired..but the job must get done..involving several MP's of Singapore..we decided to get to the venue earlier..

After 7 songs..and having a dinner with a halal chinese cuisine..we proceed to Palmer Road for our beloved Habib Nuh tomb..we felt sad because the gate was closed as early as 9pm but we only there  2 hours after that..its too late..but late is better than never. May the recitation dedicated to al Habib and Doa to Allah with the barakah of this pious man will being accepted.amin..ana musytaq ilaik Ya habib..

From Singapore..Putrajaya is my next destination..but i went back first for some rest and pick my family along there..It was the special day of Siti Sakinah (my nephew) and his husband Aidil...the majlis takes place at the Presint Diplomatik, Putrajaya where i was told that this places locates all the high commissioners and ambassadors at one city...it was a beautiful place..too.

After having a lauk kenduri..i was asked to lead the doa for the bride..huh..me again..and this is where 3g phone was fully utilized in which i can just copy all the doa's into the piece of paper and read it like i'm the one who wrote it..hehe..but the..the most important thing is the ameen of the guest on that day for the bride..and that's why guest are there..to make a pray for the bride..

The pic of Ct Sakinah&Aidil with her father,moms and siblings..Selamat Pengantin Baru..

Thursday, November 20, 2008

Selamat..selamat..selamat..2..

Haritu birthday..ni selamat lain lak..antaranya,

1) Selamat Pengantin baru..Fairuz & Hayati (Fairuz adalah PR Inteam)

Semoga keduanya di kekalkan jodoh hingga ke syurga..di berkati dan hidup berumahtangga dengan mawaddah dan rahmah..amin


Jauh jugak kami sekeluarga khususnya isteriku dan anak2 yg jarang berjalan merantau..hingga ke Grik untuk walimah Fairus & Hayati ni..on the way balik kami singgah di Sg Petani..bumi yang penuh kenangan khususnya buat isteriku..saje je aku gagahkan keringatku ke sana dengan meminjam Waja sahabatku Us Min..selesa la sikit bejalan..hehe..hampir 10 tahun isteriku tidak menjejakkan kaki ke sini..apa yang istimewanya? apa yang berlaku di sini? yang dapat aku kongsikan di sini..di sinilah kejauhan dari keluarga membuatkan isteriku jadi seorang yang tabah..belajar berdikit-dikit dalam hidup..belajar berkorban untuk orang tua walau belum selayaknya berkorban..banyak lagi..untuk isteriku..moga kesabaranmu terbalas di syurga..amin..

Bunyamin bergambar di Petronas Sg Petani..kira duta x rasmi la..

2) Selamat menjalani rawatan..

Untuk isteriku yang tercinta..melalui kaedah chiropractic untuk penyakit yang di alaminya..setelah bertahun menanggung kesakitan..walaupun tersenyum di hadapan ramai..juga setelah beberapa rawatn di cuba..hingga akhirnya jalan yang biasa adalah melalui surgery..cost? 18k..mahal kan..tapi itulah harga sebuah kesihatan..yang kalau kita yang sihat x jaga akan tahu nasibnya kelak..

Namun aku dengan Hidayah terjumpa satu rawatan (chiropractic) yang dapat mengubat penyakit berkaitan bones&joints ni..n after some research..i decided to bring my wife to 1 chiropractic centre located at Bkt Damasara..The Doc was from Cansas..and 11 years experienced consulting this types of pain..


MRI...contoh je..

The first day..Doc recommended us to have an MRI..in which thru this advanced imaging machine..the problem of the bones and joints could be traced in details..one by one..Alhamdulillah..the next day, together with MRI..Doc told us what is actually happened for the past 5 years..(perhaps more..). Luckily the tears in the slip disc of L4 and L5 hasn't yet pushing the spinal code..if it was..paralyzed will usually be the outcomes...na'uzubillah..

20 treatments at least..my wife feel the changes at the very first treatment..but the pain still come and go..mudah2n Allah sembuhkan sakit isteriku ini..amin..tolong doakan sama..syukran..

Thursday, November 13, 2008

Terjemahan Bismillah Ruqyah


Buat mereka yang telah mendapatkan album ayat-ayat ruqiyyah Ustaz Taha Hassan Azhari dan tertanya-tanyakan maksud Bismillah Ruqiyyah..inilah dia


Terjemahan Bismillah Ruqyah

بسم الله الرحمن الرحيم

(Dengan nama Allah aku memohon penyembuhan)

1. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari segala penyakit yang menyakitiku;

2. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari segala ujian yang menyakitiku;

3. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari segala kejahatan dan kesusahan yang menyusahkanku;

4. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari segala sihir atau sihir pandangan niat jahat atau sihir pandangan hasad dengki;

5. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari kejahatan segala sihir atau sihir orang yang menyihir atau orang yang mengamalkan sihir;

6. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari kejahatan segala sihir atau pembohongan orang yang berbohong atau penipuan orang yang menipu;

7. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan);

8. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari sihir kejahatan pandangan niat jahat;

9. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari kejahatan orang yang berdengki apabila ia melakukan dengkinya;

10. Dengan nama Allah sembuhkan aku dari kejahatan orang yang bersihir apabila ia melakukan sihirnya;

11. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari kejahatan pengamal sihir apabila ia mengamalkan sihirnya;

12. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dari kejahatan orang yang pembohong apabila ia mengamalkan pembohongan sihirnya;

13. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang memeliharaku serta hanya kepada Allah jua cukup bagiku;

14. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang menyembuhkanku serta Allah jua yang memaafkanku;

15. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang menyelamatkanku serta Allah jua yang menguatkanku;

16. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang menolongku serta Allah jua yang melindungiku;

17. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang membaikkan diriku serta Allah jua yang memberi rezeki kepadaku;

18. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang membantuku serta Allah jua yang membaikkan diriku;

19. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang menolongku serta Allah jua yang melindungiku;

20. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang menjagaku serta Allah jua yang membentengiku;

21. Dengan nama Allah, sembuhkan aku dan Allah yang memeliharaku, mengawalku serta Allah jua yang menjagaku.

** Doa ini diterjemahkan ke dalam bahasa melayu kerana permintaannya terlalu ramai. Dan ianya dipetik dari kitab Dalil al-Mua’lijin Bi al-Quran al-Karim, karangan oleh Riyadh Muhammad Samahah, cetakan oleh Maktabah Taufiqiah, Mesir.

Di dalam cd bacaan ayat-ayat Ruqyah saya, doa ini tidak diterjemahkan atas sebab-sebab yang tertentu. Maka, bagi mereka yang memerlukan terjemahan ini bolehlah ditulis atau difotostat serta disalin semula untuk tujuan pemahaman dalam amalan harian.

Sila sebarkan kepada semua yang berhajat khusus kepada mereka yang membeli cd tersebut. InsyaAllah, segala usaha kita akan diberkati dan diberi ganjaran yang setimpal. ~ Amin ~

Wassalamu A’laikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Diterjemahkan oleh,

Mohammad Taha bin Haji Hassan,

Fakulti Hadith,

Universiti Al-Azhar Al-Syarif,

Republik Arab Mesir.

Saturday, November 8, 2008

Selamat..selamat..selamat..

Tak sempat memanjang nak bernukilan dalam blog ni..so walaupun sesuatu tiu kelihatan dah outdated..tapi tidak bagi aku..

1)Selamat Hari Lahir Syeikh Hazamin al-Inteami (7 Eleven)


Semoga terus panjang umur dalam keberkatan, di kabulkan segala hajat dan terus jadi rijalun soleh..contoh buat semua..amin..(kek tu sedap wo..)

2) Selamat Hari Lahir Abg Radzi Sulaiman (Ito Lara)



Semoga di panjangkan umur dalam dalam keberkatan..terus dapat menghasilkan lirik2 yang bisa mengetuk hati2 yang keras sepertiku agar selalu ingat Allah dan RasulNya..amin.

Saturday, November 1, 2008

Majlis Ilmu..

Seminar Pemurnian Aqidah

Majlis anjuran Pejabat Mufti Kuala Lumpur bermula pagi Sabtu 1 Nov '08...tapi kerna pelbagai keuzuran aku hanya dapat join selepas zohor..frust jugak lah sebab tak dapat gift beg dari penganjur..kan apa,ade buku dalam tu..dan buku tu mengandungi kertas kerja yang di bentangkan sepanjang seminar tersebut..melepas..



Anyway alhamdulillah sempat jugak go thru 2 paper..yang paling best kertas kerja terakhir oleh Ustaz Mahfuz al-subki..Dialah yang paling lantang meradd salaf wahhabiyyah ni..atas kertas kerjanya tantang Imam Abu Hassan Asy'ari.Banyak..banyak sangat bende kalau nak di nukilkan di sini..cuma bagiku yang penting program seperti ini perlu di giatkan lagi..di sebarluaskan lagi dan yang paling penting orang ramai yang cetek pengetahuan agama seperti aku kenelah selalu join program ni agar kita tidak mudah di perdaya..dan ulama' kita senang2 je di perlekehkan..apatahlagi semua bersangkutan perihal aqidah beb..

Haul Imam al Haddad

Pernah dengar Ratib al Haddad? Wirdul Latif? ini adalah buahtangan Imam al Haddad yang wafat 7 Zulkaedah 1132H. Di gelar Mujaddid kurun ke 12, terlalu banyak jasa al Imam kepada kita walau tidak pernah kita ketahui..Majlis Haulnya di adakan di 3 masjid di KL secarat berturut2..tapi aku dapat pergi yang Masjid Baitul Aman,Jln Damai,Ampang. Ramainya ummat..ramai yang berdiri di luar masjid melihat dan mengamati majlis dari jauh..

Xde perasaan nak amik gambar..dek ramainya orang..celah2 ramai tu terjumpa junior aku di sek dulu yang berketurunan Syed..memang ramai orang Arab malam tadi..ramai ulama' turun termasuk Mufti Singapura..Majlis yang di hadiri 'Sultan Ulama; dari Hadramaut-al Allamah al Habib Salim b Abdullah Asy Syatiri ini diberitakan turut diadakan di Singapura..dan para Habaib dan ulama ini juga berkumpul di Maqam Habib Nuh yang kami kunjungi setiap kali ke Singapura..


Lagu Salamun Salam yang kami nyanyikan selama ini adalah antara karya Imam al Haddad..allhamdulillah,hadhirin semua diijazahkan semua wirid dan amalan al Imam yang masyhur..termasuk syi'ir salamun salam..ratib al haddad,wirdul latif..moga aku di beri kekuatan utk mengamalkannya malah utk beristiqamah dgnnya..amin

Thursday, October 30, 2008

Aktiviti Keluarga..

Sabtu lepas aku dan keluargaku berkumpul di Kg Melayu Sri Kundang untuk meraikan perkahwinan anak sedaraku Akramin&Dyana-pilihan hatinya..kedua2nya masih muda, 23 tahun. Jadi semestinya seronok khawin muda ni tapi ia perlu beralaskan sabar dan iman yang teguh..


Macam berjanji pulak pengantin lama ni dengan pengantin baru ek?..hijau je..hehe..



Hari-hari beginilah khususnya aku dan adik beradik dapat berkumpul..yelah raya memang dapat jumpa..tapi jarang yang serentak..semenjak ayah meninggal..abang2 dan kakak2 selalu balik raya ke2..jadi aku dengan raya ke mana2 entah,kekadang x dapat jumpa semua..abang2 kakak2 ku semua dah jadi atok..maklumlah usia kami memang jauh berbeza..layak sangat pun kalau jadi mak dan ayah..dan sememangnya mereka yang menggantikan ayah..untuk meneruskan cita2 ayah agar aku jadi orang berguna..



Bergambo kat bilik pengantin..biar diorang amik berkat kitorang..cewah..berkat sangatlah!hehe. Yang paling penting hari2 beginilah aku dapat seharian bersama Ahlul Baytku ini..Hajar,Fathiah,Bunyamin&Khadijah.. :) Semoga Allah menyayangi kalian..amin..



Gambar putera puteriku di kerusi pengantin..

Thursday, October 23, 2008

Selamat Kembali ke Bumi Anbiya'..


Awal pagi tadi sahabatku Taha pulang ke Mesir..Aku dan pastinya keluarga & rakan2 yang lain mendoakan agar Musafir Ilmunya selamat hingga dia kembali ke tanah air. 4 bulan terasa begitu pantas bagi aku berdamping dengan Us Taha. Mungkin dia 'boring' dengan aku yang asyik nak menyibuk ngan dia, tapi aku sangat bersyukur menjadi sahabatnya..


Kepulangannya ke Malaysia kali ini mungkin memenatkan Taha. Itulah beza pencari Ilmu dengan orang yang menunggu Ilmu datang padanya. Taha tidak berehat walau tengah bercuti belajar..aktivitinya penuh disana sini..tambahan lagi rezqinya dapat merakamkan album ayat2 ruqiyyah membuatkan namanya agak dikenali. Apatahlagi menjadi anak kepada Ustaz Dato' Hassan Azhari membuatkan masyarakat lebih mudah menerimanya..alhamdulillah..yang pasti jariah Abahnya kini bersambung dengan Taha.



Sehingga ke saat akhir dia di sini semalam dia sibuk lagi dengan pelbagai xtvt..termasuk datang ke pejabat kami..alhamdulillah kami dapat juga meraikan Taha di pejabat beberapa hari lepas. Tapi sebagaimana aku buat surprise pada dia tentang majlis tu,begitu juga dia surprise pada aku malam tadi..hisy..nak balik flight pukul 2 pagi..11.45 baru call bagitau..padahal waktu tu dia dah sepatutnya dah kat airport,tapi kat umah lagi. Aku memang dah cakap dengan dia hajat aku nak hantar dia ke KLIA..mungkin juga kawan2 lain pun sama..tapi kerana surprise ni..smua tunggang tebalik.

Aku gagahkan jugak pegi selepas Taha call, dalam hatiku..bila lagi aku dapat jumpa..nanti2 belum tentu..Alhamdulillah kami bertolak dari Keramat Hujung kira2 12.15..padahal flight depart 2 pagi..di pertengahan jalan Kak Long Taha minta speed up sbb gate nak tutup dah..Sampai 1.05 minit lebih kurang..dengan berlari2 bawak beg yang banyak..akhirnya aku x sempat salam sahabatku ini..dah x sempat sangat..Taha call bila dia dah sampai dalam train ke International Terminal je..alhamdulillah dan amin atas doa enta..moga2 enta berjaya terus..amin.


Taha menandatangani buat kali pertama pd albumnya di Singapura..

Perjalanan balik,makcik dalam kereta x habis risaukan anak bujangnya..penat,kesian dan macam2 lagi di katakan pada Tahanya..dahlah 1 beg penuh dengan makanan x lepas masuk..lagi makcik sedih..xpelah..pos..kata adik-beradik Taha yang lain..yelah..mak mana yang tak risaukan anak2nya kan..apapun yang penting bagiku makcik dan pakcik dah berjaya mendidik anak2 mereka jadi orang yang baik dan berilmu..mabruk..

Taha dah selamat sampai..alhamdulillah. Selepas kelas dia melepaskan kerinduan ke maqam2 ahlul bayt yang ramai di mesir..Alhamdulillah aku pun dulu sempat ke maqam saidina Hussein dan maqam Imamuna Syafei.. Yang di tanahair Malaysia akan terus mendoakan kesejahteraan Taha di sana..keluarga,rakan2 dan anak muridnya yang ramai pasti mendoakannya..apatahlagi insan yang mendapat kesan positif hasil Ayat2 Ruqiyyah yg dibacakannya..

Thursday, October 16, 2008

Mendatanglah Kalian Ahlul Bayt..Ahlan..

Mudah2n kalian dapat mengenal ahlul bayt melalui artikel Ustaz Toha dalam post sebelum ni. Marilah kita semua mengasihi ahlul bayt Rasulullah S.A.W (ahli keluarga nabi) yang keturunannya terus ada hingga ke hari ini..

Dari al Bukhari daripada Abu Bakr As Siddiq R.A berkata yg maksudnya;

"Peliharalah (jagailah) wasiat Muhammad S.A.W tentang ahli keluarganya".

Masyarakat kita khususnya di Malaysia kurang terdedah pada cintakan ahlul bayt sedangkan melakukannya boleh membawa kebaikan pada kehidupan kita,InsyaAllah...inilah kelebihan nabi kita Muhammad S.A.W.



Baru2 ni As Syeikh Al Habib As Sayyid Ahmad Bin Sayyid Muhammad Alawi al Maliki al Hasani..ulama yang bernasabkan Rasulullah datang dari tanah Hijaz yang mulia,Makkah. Kedatangan beliau di sambut meriah para pencinta ahlul bayt dan pencinta ilmu..

Kesempatan yang terbatas membuatkanku x dapat pegi banyak halaqah dan majlis ilmu bersama As Sayyid..tapi alhamdulillah semalam sempat juge aku, Us Toha & Us Hazamin pergi ke Ba'Alawi,Kemensah menemuinya...bersama ratusan yang lain..



Majlis Ringkas tapi cukup berkesan di hati..As Sayyid Al Habib Ahmad duduk di tengah berselendang hijau sunnah datuknya (S.A.W),di apit oleh As Syeikh Baba-seorang 'alim hadith dari Fhatoni dan Syeikh Fuad al Maliki..Mudah2n kedatangan Al Habaib ke Bumi Melayu ini akan menjadi asbab kesuburan iman,ilmu dan rezqi kita di negara bertuah ini..Amin..

Tuesday, October 14, 2008

Mengenali ulama'ahlul bayt-artikel Ustaz Muhammad Taha Hassan Azhari


:: Antara 7 Wali Allah di Tanah Melayu : As-Sayyid Habib Nuh Al-Habsyi Rahimahullah 1788M - 1866M::

Nasab dan keturunannya

Nama penuh beliau ialah As-Sayyid Habib Noh bin Muhammad Al-Habsyi. Beliau yang datang dari Kedah adalah merupakan seorang yang berbangsa arab berasal dari Yaman dan asal-usul keturunan beliau juga adalah daripada keturunan Rasulullah s.a.w. menerusi nasab Zainal Abidin bin Sayidina Hussein r.a. Tidak banyak maklumat yang diketahui tentang kehidupan awal beliau. Beliau yang hidup sekitar tahun 1788M – 1866 M datang dari keluarga empat adik-beradik lelaki iaitu Habib Nuh, Habib Ariffin dan Habib Zain (kedua-duanya meninggal di Pulau Pinang) dan Habib Salikin, yang meninggal di Daik, Indonesia.

Dari perkahwinan beliau dengan Anchik Hamidah yang berasal dari
Province Wellesley, Pulau Pinang, mereka dikurniakan hanya seorang anak
perempuan bernama Sharifah Badaniah. Sharifah Badaniah kemudiannya
berkahwin dengan Syed Mohamad bin Hassan Al-Shatri di Jelutong, Pulau
Pinang. Pasangan ini kemudiannya memberikan Habib Noh hanya seorang
cucu perempuan bernama Sharifah Rugayah. Dia berkahwin dengan Syed Alwi
bin Ali Aljunied dan mereka mempunyai lima anak, dua lelaki dan tiga
perempuan bernama Syed Abdul Rahman, Syed Abdullah, Syarifah Muznah,
Sharifah Zainah dan Sharifah Zubaidah.

Dari banyak sumber yang diperolehi, Habib Nuh tiba ke Singapura tidak lama setelah
Sir Stamford Raffles mendarat di pulau itu. Usianya pada ketika itu mencecah
tiga puluhan tahun. Walaupun beliau telah menghabiskan saki-baki
usianya di Singapura dan meninggal dunia di sana, beliau banyak
berjalan, terutamanya ke Johor Bahru dan negeri-negeri lain di Malaysia
untuk berdakwah. Beliau adalah seorang yang amat warak. Waktu malamnya
beliau gunakan untuk solat hingga terbit fajar. Dan beliau kerap
berkunjung ke makam-makam (tanah perkuburan), selalu mendoakan roh-roh
yang telah meninggalkan jasad. Beliau sentiasa berjalan bersama-sama
kawan-kawan rapat melainkan bila dia secara spesifik meminta untuk
bersaorangan diri. [5]

Karamah

Di sini, ingin Taha kongsikan bersama kepada pembaca mengenai kemuliaan yang Allah kurniakan kepada beliau. Banyak Karamah yang dibuktikan oleh mereka yang hidup sezaman dengan beliau. Tetapi, tidak ramai yang dapat menyelami peranannya sebagai orang kerohanian yang sentiasa dirinya hampir dengan Allah SWT. Kerana peranan sebagai Rijalullah atau Rijalulghaib ini amat simbolik dan sukar difahami menerusi bahasa dan pengertian yang zahir sedangkan tugas mereka juga besar. Antara kurniaan Karamah yang diberikan Allah swt adalah seperti berikut;

1. Menghadiri Sidang Wali-wali. [6]

Mengenai keistimewaan dan ketinggian kedudukan Habib Nuh, Pakcik Muhammad Abu Bakar, 102 tahun, khadam kepada Syeikh Haji Said Al Linggi r.h. menceritakan satu peristiwa yang berlaku ke atas gurunya yang ada kaitan dengan As Sayid Habib Nuh:

Pada satu hari seperti biasa Syeikh Muhammad Said masuk ke bilik suluk khas selepas sembahyang jemaah Asar. Seperti biasa juga, Pakcik Muhammad menunggu di luar bilik kalau2 beliau dipanggil masuk oleh gurunya untuk satu2 hajat. Tetapi pada petang itu beliau tidak dipanggil, dan gurunya keluar dari bilik suluk itu apabila hampir masuk waktu Maghrib dan terus sembahyang jemaah Maghrib bersama anak2 muridnya.

Malam itu Syeikh Said tidak mengajar. Selesai sembahyang sunat, beliau bercakap dengan Pakcik Muhammad secara empat mata.

“Engkau tahu aku pergi ke mana tadi?” kata Syeikh Said.

“Saya tidak tahu,” jawab Pakcik Muhammad dengan beradab.

Aku pergi bersidang di Bukit Qhauf. Aku dan Habib Nuh sahaja yang mewakili umat sebelah sini. Rasulullah SAW juga hadir, dan engkau jangan cerita berita ini kepada sesiapa sebelum aku mati.”

Pakcik Muhammad Abu Bakar menyimpan amanat ini sehingga beliau memberitahu penulis sewaktu di temui di rumahnya di Seremban pada tahun 1991. Syeikh Said Linggi meninggal dunia pada tahun 1926. Menurut Pakcik Muhammad, Bukit Qhauf itu duduknya di luar daripada alam Syahadah. Wallahua’lam.

“Walaupun persidangan itu dihadiri oleh Rasulullah SAW tetapi ia dipengerusikan oleh orang lain, tak tahulah siapa orang istimewa itu,” tambah Pakcik Muhammad. “Bila ditanya siapa orang yang mempengerusikan majlis itu, Syeikh Said tidak memberitahu.”

Syeikh Said jua memberitahu bahawa majlis yang dihadiri oleh beliau dan Habib Nuh ialah persidangan wali2 yang membincangkan antara lain tentang satu wabak yang akan turun, yakni wabak cacar. Dan para wali yang bersidang itu mohon bala itu supaya tidak turun. Alhamdulillah, makbul. Tetapi menurut Pakcik Muhammad, “tempiasnya” masih mengenai orang ramai sehingga ramai yang mati terutamanya orang2 kafir. [Wabak cacar pada masa itu merupakan penyakit yang sangat bahaya dan belum ditemui ubatnya].

“Saya tiga hari pengsan dan bahu saya masih berparut diserang wabak cacar itu. itupun Syeikh Said yang mengubatnya,” kata Pakcik Muhammad sambil menunjuk parut cacar di atas bahunya.

Cerita ini menggambarkan peranan tersembunyi As Sayid Habib Nuh sebagai “pencatur dunia” yang mana kenyataan ini sukar diterima oleh mereka yang hanya menggunakan akal menilai sesuatu kebenaran.

2. Menunduk Gabenor Yang Angkuh. [7]

As Sayid Habib Nuh dikurniai Allah berbagai2 karamah sebagai tanda kemuliaan pada dirinya. Pelbagai cerita mengenai kewalian dan karamah beliau dibawa dari mulut ke mulut sehinggalah kepada Sayid Hassan Al Khattib, penjaga makam Habib Nuh r.h. Di antaranya adalah seperti berikut :

As Sayid Habib Nuh bersikap tidak menghormati orang2 yang angkuh dengan kekayaan atau jawatan duniawi. Begitulah, walaupun orang menghormatinya atau takut kepada Crawford, Gabenor Singapura ketika itu tetapi Habib Nuh tidak takut kepada wakil penjajah itu.

Dalam satu peristiwa, Gabenor Crawford marah dan menghina Habib Nuh kerana beliau tidak menghormatinya. Tiba2 sahaja kereta kuda yang dinaiki gabenor itu terlekat di bumi dan tidak dapat bergerak. Gabenor naik marah dan bertanyakan hal itu kepada pengiringnya. Tetapi pengiring itu bertanya kepada tuan gabenornya, “Tahukah tuan siapakah orang yang tuan marah dan hina itu?”

Gabenor menjawab, “Itu orang gila.”

“Sebenarnya dia bukan gila tetapi dia orang baik dan ada karamah. Lihat, bila tuan marah kepada dia, dia sumpah dan sekarang kereta tuan tidak dapat bergerak,” jelas pengiringnya.

Gabenor menjadi takut dan akhirnya meminta maaf dengan Habib Nuh. Setelah Habib Nuh menepuk2 kaki kuda itu, barulah kuda itu berjalan pantas seperti biasa. Sejak itu gabenor sedar betapa As Sayid Habib Nuh mempunyai kelebihan luar biasa.

Bagaimanapun, pada satu ketika gabenor terus bersikap bongkak dan sombong dan memerintahkan orang-orangnya menangkap Habib Nuh dan mengurung di dalam penjara dengan kaki dan tangannya dirantai. Tindakan keras ini diambil kerana As Sayid Habib Nuh tetap enggan menghormati wakil penjajah yang beragama Kristian itu. Anehnya, para pengawal penjara kemudian melihat Habib Nuh di luar penjara. tangan dan kakinya tidak dirantai. Walaupun ditangkap semula, dia tetap dapat keluar dan kelihatan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku padanya akhirnya beliau dibebaskan sepenuhnya.

3. Kapal Pelayaran, Terbakar Dan Karam. [8]

Dalam satu peristiwa lain, ketika sebuah kapal hendak berlayar, muncul Habib Nuh di perlabuhan. Habib Nuh menahan barang-barang yang berharga daripada dibawa bersama dalam pelayaran itu. Orang-orang yang terlibat tidak senang dengan sikap beliau itu tetapi beliau tetap bertegas;

Tidak boleh barang-barang yang berharga itu dibawa.”

Setelah lama berbalah, akhirnya orang ramai terpaksa akur dengan kemahuan Habib Nuh itu dan pemilik barang-barang tersebut tidak jadi mengirim barangnya dengan kapal itu.

Beberapa hari kemudian, penduduk Singapura mendapat berita bahawa kapal yang berlayar itu terbakar dan tenggelam di tengah lautan. Barulah tuan punya barang-barang tersebut sedar hikmah divsebalik larangan Habib Nuh itu. Beliau bersyukur yang tidak terhingga kepada Allah SWT.

4. Habib Nuh Meminta Untuk Melaksanakan Nazar dan Niat.

Dalam satu peristiwa lain, ada seorang saudagar ingin meneruskan pelayarannya ke Singapura. Dalam pelayaran, kapalnya telah dipukul ribut kencang. Dalam suasana cemas tersebut, saudagar itu berdoa kepada Allah agar diselamatkan kapalnya dari ribut tersebut dan dia bernazar jika sekiranya dia selamat sampai ke Singapura dia akan menghadiahkan kain kepada Habib Nuh. Setelah sepuluh tahun berlalu, dia pun pulang dari pelayaran itu. Habib Nuh pergi menemuinya dan menuntut kain seperti yang diniatkannya itu. Orang itu terperanjat kerana dia tidak pernah menyatakan niatnya itu kepada sesiapa dan dia sendiri sudah lupa dengan niatnya itu kerana terlalu lama, tetapi Habib Nuh datang mengingatkannya akan niat baiknya itu. [9]

Habib Nuh juga dikenali mempunyai kelebihan untuk tahu masa depan.
Beliau seolah-olah tahu jika seseorang itu sakit, memerlukan beliau
atau memaksudkan beliau. Pada satu masa, seorang India Muslim balik ke
India mengikut jalan laut untuk melawat keluarganya. Dia telah berniat
bahawa jika dia kembali ke Singapura dengan selamat, dia akan
menghadiahkan kepada Habib Nuh satu hadiah. Bila dia pulang, dia
terkejut bila melihat Habib Nuh sudah sedia menunggunya di tepi laut.

Habib Nuh kata kepadanya “Saya percaya bahawa awak sudah berjanji untuk
memberikan sesuatu kepada saya.” Terkejut, India Muslim itu berkata,
“Katakan kepada saya wahai tuan yang bijaksana, apakah yang tuan hajati
dan saya akan dengan senang hati menghadiahkan kepada tuan.”

Habib Nuh menjawab, “Saya mahukan beberapa gulung kain kuning untuk
disedekahkan kepada orang miskin, yang memerlukannya dan kanak-kanak.” Sambil memeluk Habib Nuh, India Muslim itu berkata, “Demi Allah, saya
amat gembira untuk menghadiahkan kepada seorang lelaki yang dirahmati
Allah kerana baik budinya terhadap umat manusia. Berilah pada saya tiga
hari untuk menghadiahkannya kepada tuan.”

Dia telah menunaikan janjinya dalam masa yang dijanjikan. [10]

5. Bertemu Di Kota Mekah. [11]

Beliau dikurniakan oleh Allah swt kebolehan untuk ghaib, dan dilihat
kembali di tempat-tempat yang jauh. Ada yang memberitakan bahawa beliau
telah dilihat sedang solat di Masjid Besar Makkah tanpa secara
fizikalnya pergi ke sana. Pada satu masa, beliau pernah berkata kepada
bakal haji bahawa mereka akan berjumpa di Makkah. Bila jemaah itu
sampai di sana, dia telah disambut oleh Habib Nuh sendiri. Menurut orang-orang yang hidup sezaman dengan Habib Nuh, mereka pernah bertemu atau berada dengannya di beberapa tempat dalam satu masa yang sama. Kejadian seperti ini tidak pelik bagi wali-wali Allah.

6. Tabib Yang Berkat Dan Hebat. [12]

Habib Nuh juga terkenal sebagai tabib yang hebat, terutamanya ke atas
kanak-kanak yang memang disukainya. Pernah beliau menyembuhkan seorang
kanak-kanak yang cedera di kakinya dengan hanya meletakkan
tangan-tangan beliau di atas luka itu dan membaca doa. Dalam masa yang
singkat, kanak-kanak itu sudah boleh berlari semula seolah-olah tiada
apa-apa yang berlaku ke atasnya. Bapa kepada kanak-kanak itu amat
gembira, dia telah memberikan wang kepada Habib Nuh, tapi Habib Nuh
memberikan wang itu kepada yang memerlukan.

Habib Nuh sanggup mengharungi ribut untuk pergi mengubati kanak-kanak
yang sakit. Beliau pernah berjalan ke Paya Lebar dari rumah beliau di
Telok Blangah ketika hujan lebat untuk mengubati seorang kanak-kanak.
Bila beliau sampai di rumah kanak-kanak itu, ibubapa kanak-kanak itu
terkejut melihat pakaian Habib Nuh langsung tidak basah.

7. Air Bertukar Menjadi Susu. [13]

Dalam satu insiden lain, Habib Nuh telah dikejutkan oleh tangisan
berterusan anak jirannya. Bila beliau pergi ke sana, beliau dapati
bahawa keluarga itu amat miskin dan tidak mampu membeli makanan untuk
anak yang kelaparan itu. Beliau mengalirkan airmata bila mendengar
cerita itu, lantas mengambil satu tempurung kelapa, menuangkan air ke
dalamnya dan membaca doa. Dengan kehendak Allah, air itu bertukar
menjadi susu
untuk diminum oleh kanak-kanak tersebut.

8. Mimpi Kiyai Agung Muhammad bin 'Abdullah As-Suhaimi BaSyaiban[14]

Dikisahkan bahawa Kiyai Agung Muhammad bin 'Abdullah as-Suhaimi BaSyaiban memang selalu mengamalkan bacaan mawlid junjungan nabi s.a.w., tetapi kadangkala beliau meninggalkannya. Pada satu malam, beliau bermimpi dan di dalam mimpi tersebut beliau bertemu dengan junjungan nabi Muhammad s.a.w. dan Habib Nuh yang ketika itu sudah pun kembali ke rahmatullah. Dalam mimpi tersebut, Habib Nuh sedang mengiringi baginda nabi s.a.w. yang sedang berjalan di hadapan rumah Kiyai Agung, lalu Habib Nuh pun berkata kepada baginda nabi s.a.w.: "Ya RasulAllah, marilah kita ziarahi rumah kawan saya Muhammad Suhaimi." Tetapi junjungan nabi s.a.w. enggan berbuat demikian sambil bersabda: "Saya tidak mahu menziarahinya kerana Muhammad Suhaimi ini selalu lupakan saya, kerana dia selalu meninggalkan bacaan maulid saya." Habib Nuh merayu kepada baginda nabi s.a.w.: "Saya bermohonlah kepada tuan supaya dia diampuni." Setelah itu baharulah junjungan nabi s.a.w. mahu masuk dan duduk di dalam rumah Kiyai Agung. Inilah kisah mimpi Kiyai Agung, selepas isyarat mimpi itu, maka Kiyai Agung tidak lagi meninggalkan bacaan mawlid, sehingga dalam pelayaran sekalipun dan walaupun hanya 2 atau 3 orang sahaja dalam majlis pembacaan tersebut.

9. Keberkatan Menyayangi Kanak-kanak[15]

Antara sifat yang menonjol pada diri As Sayid Habib Nuh ialah beliau sangat menyayangi kanak-kanak . Sering orang bertemu Habib Nuh bersama dikelilingi oleh kanak-kanak. Ini sesuatu yang ganjil. Kadang-kadang beliau singgah di kedai-kedai bersama kumpulan kanak-kanak dan kanak-kanak itu mengambil seberapa banyak makanan yang ada tanpa apa-apa bayaran.

Anehnya, ke semua tuan kedai tidak melarang perbuatan itu. Kerana mereka yakin kedai mereka akan beroleh keberkatan jika dikunjungi oleh Habib Nuh bersama kumpulan kanak-kanak tersebut. Ini terbukti, mana-mana kedai orang Islam yang didatangi oleh Habib Nuh bersama kanak-kanak, kemudiannya menjadi maju dan tidak putus-putus dikunjungi pelanggan.

Sayid Habib Nuh sayang kepada kanak-kanak kerana mereka adalah Ahlul Jannah (ahli Syurga). Kelakuan Sayid Habib Nuh itu agak ganjil bagi seorang yang sudah tua. Memang itu di antara keganjilan Habib Nuh, seorang yang mempunyai keistimewaan yang terlindung.

10. Tebuan Menghormati Jenazah Beliau[16]

Diceritakan ketika keranda jenazah beliau diusung untuk ke makam pusaranya, mereka yang mengusungnya terpaksa membawa keranda tersebut melalui ke satu lorong kecil. Di mana kiri dan kanan sepanjang perjalanan di lorong kecil tersebut kedapatan penuh dengan pokok buluh Cina serta dedaunnya yang panjang. Semasa melalui lorong itu, keranda tersebut merempuh sarang tebuan sehingga sarang itu pecah. Tetapi tebuan-tebuan itu tidak sedikit pun menganggu orang ramai yang mengiringi jenazah itu.

.

11. Pusara Terselamat Dari Letupan Bom dan Pemugaran.

Karamah beliau tidak habis di situ saja. Semasa Perang dunia kedua,
bila Telok Blangah dibom dengan hebatnya oleh Jepun, tidak ada satu bom
pun singgah di pusara Habib Nuh. Dan bila kerajaan Singapura mahu
membina satu jalanraya di Tanjung Pagar, jambatan telah direka bentuk
untuk membengkok melengkarinya
, tingginya hampir sama dengan kedudukan
Makam Habib Nuh. [17]

Dikatakan, menurut rancangan pemerintah, makam Habib Nuh dan Masjid Haji Mohd Salleh perlu dipindahkan demi membolehkan pembinaan Highway dibina lurus. Dengan membelakangkan rayuan daripada jawatankuasa makam dan masjid, kontraktor pembangunan telah menempatkan beberapa jentolak untuk memulakan pemugaran. Dengan kuasa Allah swt, semua jentolak tidak dapat dihidupkan. Akhirnya, lebuh raya terpaksa dibina membelok di antara sekitar makam dan masjid. [18]

Banyak lagi kejadian aneh yang dihubungkan kepada karamah Habib Nuh ini. Walau apa pun khawariqul adah (perkara di luar adat) yang berlaku pada dirinya, maka itu bukanlah tuntutan kita. Yang pasti, sejarah telah menyaksikan bahawa Habib Nuh al-Habsyi adalah seorang wali Allah yang soleh taat kepada ajaran Islam. Lihat, bukan sahaja jelas karamahnya sewaktu hayat beliau masih hidup, bahkan setelah kewafatan beliau juga masih terpelihara kemuliaanya. Apa yang diharapkan adalah agar kita dapat mengikuti jejak langkah beliau dalam menuruti perjalanan usaha junjungan nabi Muhammad s.a.w. Mahabbah kepada para solihin adalah dituntut dan seseorang itu nanti akan berada bersama orang yang dikasihinya di akhirat kelak.

Nasihat dan Wasiat

Beberapa hari sebelum beliau meninggal dunia,
beliau telah memberikan banyak nasihat kepada kawan-kawan setianya.
Antara mutiara kata beliau ialah “Jangan jadi tamak terhadap harta
dunia dan jangan punya perasaan hasad-dengki (dan sebarang perasaan
negatif) terhadap sesiapa sepanjang hidup anda.”

Sebelum meninggal, Habib Nuh telah berpesan kepada kawan-kawannya agar
jenazah beliau dikebumikan di Mount Palmer sebuah (bukit kecil di jalan Palmer), yang merupakan tanah perkuburan kecil pada masa itu. Walau bagaimana pun pada hari beliau
meninggal, setiap orang telah lupa mengenai pesanan itu dan mereka semua
bersedia untuk menuju ke tanah perkuburan Bidadari Muslim. Bila sampai
masanya untuk mengangkat keranda, ia tidak berganjak dari atas tanah.
Tidak ada seorang pun terdaya mengangkatnya. Persekitaran menjadi kelam
kabut, dan hampir setiap orang menangis melihat keranda itu tidak
berganjak walaupun cuba diangkat oleh lelaki-lelaki yang gagah.

Nasib baik, seorang daripada yang hadir akhirnya teringat akan pesan Habib Nuh tersebut dan lantas tampil menceritakan hal yang sebenarnya kepada setiap orang yang hadir.

Setiap orang menyedari bahawa mereka telah lupa tentang pesanan tersebut, lalu bersepakat memutuskan untuk bergerak menuju ke Mount Palmer. Dengan kehendak Allah, keranda itu boleh diangkat dengan mudah dan laungan Allahu Akbar bergema mengiringi perjalanan mereka. Dengan izin Allah swt, jenazah Habib Nuh telah selamat dikebumikan di Mount Palmer. [19]

Kewafatan

Setelah 78 tahun mengabdikan diri beliau kepada Islam, Habib Nuh telah
pulang ke rahmatullah pada hari Jumaat, 27 Julai 1866 bersamaan dengan
14 Rabiul Awal 1283. Habib Nuh menghembuskan nafasnya yang terakhir di Telok Blangah, di kediaman Temenggong Abu Bakar, Johor. Apabila berita itu tersebar, ramai orang daripada pelbagai peringkat, termasuk orang-orang Inggeris yang telah
memeluk Islam melalui beliau, dan mereka yang berada di
kepulauan-kepulauan berhampiran telah datang untuk menziarahi pusaranya.
Pada hari yang sama, semua kereta kuda yang ada di Singapura memberhentikan aktiviti harian mereka kerana ingin membawa pengunjung ke makamnya dengan tanpa bayaran. [20]

Di belakang makam Habib Nuh, terdapat sebuah makam yang dipercayai adalah makam Qadhi pertama di Singapura pada era pemerintahan British. Beliau dikatakan anak saudara kepada Habib Nuh dari kaum kerabat Alhabsyi, namanya Said Abdul Rahman Bin Salim Al-Habsyi r.a yang wafat pada tahun 1867.

Beberapa tahun selepas jenazah Habib Nuh dikebumikan pada tahun 1890, seorang hartawan bernama Sayid Muhammad bin Ahmad Al Sagof telah membuat binaan di atas makam Habib Nuh tersebut. Beberapa tahun lalu makam itu dibaik pulih kerana binaan lama sudah hampir roboh.

Pada tahun 1962, kerajaan Singapura menambak laut di sekitar makam itu sehingga menjadi dataran. Dan di situ juga didirikan bangunan-bangunan. Keadaan tempat itu sekarang jauh berbeza dengan apa yang digambarkan akan berlaku sebelum adanya makam Habib Nuh di situ. Dengan itu makam Sayid Habib Nuh terus selamat dan terjaga.

Makam Habib Nuh yang terletak di atas sebuah bukit kecil di Jalan Palmer bersebelahan dengan Masjid Haji Mohd Salleh, kini ianya telah diambil alih sepenuhnya oleh pihak Majlis Ugama Islam Singapura untuk segala urusan yang berkaitan dengan makam.

Makam beliau tetap terpelihara sehingga ke hari ini dan menjadi kebiasaan, makam Habib Nuh sering diziarahi oleh orang ramai termasuk orang-orang Arab dari Hadralmaut dan negara-negara Arab lain serta umat Islam di sekitar Asia untuk mendapat keberkatan daripada kewaliannya. Juga sebagai memenuhi seruan Rasulullah s.a.w. supaya menziarahi kubur agar dapat mengingati mati (zikrul maut). [21]

Semoga Allah merahmati roh beliau.

~Al-Fatihah~

Bibiliografi

________________________________

[1] Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

[2] Sahih Ibnu Hibban.

[3] Menziarahi Kekasih Allah di Hadhramaut, Yaman, Ahmad Lutfi bin Abdul Wahab Al- Linggi, M/S : 8-9.

[4] Menziarahi Kekasih Allah di Hadhramaut, Yaman, M/S : 18.

[5] www. suhaimy.org/Habib Noh Ulama yang boleh ghaib.

[6] Heliconia Weblog@Malaysia.htm/As Sayid Habib Nuh - Rahmat ke atas Singapura.

[7] Ibid.

[8] Ibid.

[9] Ibid dan www.bahrusshofa.blogspot.com : Habib Nuh al-Habsyi.

[10] www.bahrusshofa.blogspot.com : Habib Nuh al-Habsyi.

[11] www. suhaimy.org/Habib Noh Ulama yang boleh ghaib.

[12] Ibid.

[13] Iibid.

[14] www.bahrusshofa.blogspot.com : Habib Nuh al-Habsyi.

[15] Heliconia Weblog@Malaysia.htm/As Sayid Habib Nuh - Rahmat ke atas Singapura.

[16] Ibid.

[17] www. suhaimy.org/Habib Noh Ulama yang boleh ghaib.

[18] www.ForumMelayu@melayu.sg/ Topic: SEJARAH : Habib Noh: The Saint of Singapore

[19] Opcit.

[20] www. suhaimy.org/Habib Noh Ulama yang boleh ghaib

[21] Heliconia Weblog@Malaysia.htm/As Sayid Habib Nuh - Rahmat ke atas Singapura.

Pic 1: Wajah Habib 'Arifin bin Muhammad al-Habsyi, saudara kandung Habib Nuh bin Muhammad al-Habsyi. Habib 'Arifin telah kembali ke rahmatullah dalam tahun 1904M dan dimakamkan di Burma Road, Pulau Pinang.


Pic 2 : Makam Habib Nuh, Palmer Road.

Pic 3 :(Penulis di sisi Makam Said Abdul Rahman Bin Salim Al-Habsyi r.a, wafat pada tahun 1867. Qadhi pertama Singapura.)

Pic 4 : Pintu utama makam Habib Nuh.

Pic 5 : Makam Habib Nuh bersebelahan Masjid Haji Mohammad Salleh.

Sunday, October 5, 2008

Syawal 1429H

Seperti saban tahun,aku balik raya ke kampung kelahiranku.Biarpun sudah 12 tahun beraya tanpa ayah,raya mak harus aku temani.kini bersama anak menantu dan cucu2,moga sedikit sebanyak kepiluan mak terbalut jua..



Seperti saban tahun juga aku menziarahi maqam almarhum ayah..ku sadaqah kan bacaan ayat suci al-quran..sesungguhnya kesungguhan ayahlah,dgn izinNya aku boleh baca al-quran..jadi selayaknya dia memperoleh jariah segala kebaikanku..moga Ayah bersama orang2 soleh,amin.


Selepas bertakbir,solat sunat dan mendengar khutbah, bersalaman dgn org2 kampung..aku pulang ke rumah..lepas salam dgn mak,amik gambo sikit,terus ke Kg Jawa utk agenda yang sama di sana. Bagi aku,selama mak masih ada,InsyaAllah beginilah aturannya x kira tahun ni raya rumah siapa dulu.tu yang senang kawin sedaerah..rumah sedare pun dua2 belah pun dekat.kekadang pegi belah sini blh menyinggah belah sana jgk dan sebaliknya..itu fadhilat kawin dekat..kawin jauh fadhilat dia kene tanya org yang berkenaan..hehe.apapun syukur dalam kurang sihat,raya ini mak mertua ku dapat beraya di rumah,tidak spt yg dirisaukan beraya di HKL..



raya ke2..(to be continued)..

Raye ke 2 aku dan family ajak mak beraya sekitar gudang garam..pegi rumah adik beradik mak yang ramai tu..dan rumah kengkawan yg tolong2 tengokkan mak sepanjang aku takde.tapi tengoklah cucu atok tu bila berjalan..kakak bergambo dgn basikal tua..si abang bukan main baik dengan kucing..nak di sayang2nya kucing..xpelah..Rasulullah sayang kucing.asal saje kucing tu x memudaratkan dia..nanti walid bela kucing kat umah..(kalau ummi kasik)hehe



Raye ke 3 bermula dgn sesi 'gambaran' dgn famili kak ani yag tido kat umah..lepas tu aku ke batu 6 rumah kawan sekolah rendah yang dah lama yg amat x jumpa..kawan kembar-marina&madiha,masing2 alhamdulillah dah berkeluarga..walaupun singkat tapi dapatlah cite sikit2+begambo esp dgn anak diha yg bernasabkan mat saleh..(comel x?) boleh buat menantu ni..hehe..semoga berbahagia..untuk sofea moga membesar jadi Muslim yang baik,amin..



Habis beraya rumah twins ni,aku pulang ke Kg Jawa..mbah (atok) dah rindu dan cucu2nya..esok dah nak balik KL dah..sian mbah kejap je dapat melihat keletah cucu2..dahlah tahun ni balik x serentak..



Hari raya ke 4 dah balik ke KL untuk meraikan pernikahan anak sedara aku Ct Sakinah..Tahniah..moga kekal bahagia dalam mawaddah dan rahmah..tapi kalau nikah 1 syawal lagu sunnah Nabi S.A.W..org lain plak la..

Saturday, October 4, 2008

Wednesday, September 24, 2008

Ramadhan 1429..

Ramadhan kian meninggalkan kita..Lailatu Qadr malam yang terbaik tetap menjadi rahsia Allah..beruntunglah bagi mereka yang di rezqikan bertemunya...

Beberapa aktiviti sepanjang ramadhan ni..

Gambo ni semasa penggambaran video klip bersama JAKIM untuk lagu Gema Mubarak melibatkan Salleh Brothers,Far East&Inteam bertempat di sebuah resort di Hulu Langat. Tayangan dalam Raya ni..x tau bila..


Yang ni gambo semasa ku ikut Ustaz Taha interview dengan beberapa major press tentang album Ruqyahnya..ternyata wartawan pun impressed dgn penerangan dia..pelbagai kitab rujukan di bawak utk mengukuhkan fakta..siap ada pesanan utk semua..bacalah di akhbar..

(akan bersambung)


Recording..di bulan ramadhan ini aku dan kengkawan sibuk jugak di studio..kami menyambung rakaman untuk album kami yg diharapkan dapat tersiap hujung tahun..Ya Allah permudahkanlah..amin. Studio baru ni..walau x secanggih mana,tapi mudah2n dapat hasilkan rakaman yg menyentuh qalbu.Nama studio ni 'Studio Haramain' sbb ada gambar 2 masjid yg mulia..ok x?hehe..



Radix FC? pernah makan?..jangan x cuba..smasa show iftar d PFK Gurun ramadhan ini kami ambik peluang untuk more di Radix FC.Sedap, halal lagi meyakinkan..ayam dari ayam organik dan ramuan dari herba terpilih yg berkhasiat.la ni duk ada kat SP ja..lepaih raya depa kata nak bukak 1 lg branch kat Aloq Staq..so orang yang based kat utara,atau ada husband,wife,family ka kat utara..jangan lupa try na!



Iftar anjuran Inteam Records bersama Komuniti Teman Inteam+Restoran Puteri

Majlis sebenarnya nak meraikan anak2 yatim dan sahabat2 KTI..jugak untuk berbuka bersama keluarga warga inteam records. tapi yg x di sangka2 berlaku..bila guest dari Restoran Puteri adalah artis spt erra,deja moss,adam,dafi dll..xpelah yang penting kami sama2 dapat meraikan anak2 yatim.rezeki dioranglah dapat duit raya runtuh malam tu.yg penting kita ni x beramal bulan ramadhan je lah..anyway program habis awal,banyak program tukar..dan ada surprise cake utk aku,a.khairi&nadrah..cumanya aku sendiri tak sempat merasa..makan pun tak sempat..itulah pengorbanan ada anak ramai lagi kecik2..hehe.



Ni lak gambar masa pegi Iftar kawan SMKAS di rumah Usop&Melah di Bangi..walaupun singkat dan terkezut kehadiranku..ia penuh kenangan..thanks to all kengkawan..



Alhamdulillah akhirnya sempat jugak aku solat menjadi ma'mum kepada Syeikh Moutaseem di Masjid Wilayah..bacaannya memang sedap..pendek sangat,x puas lak..moga Allah meramaikan imam2 di dunia ini bersuara sedap,baik bacaan dan penghayatan sebagai penarik orang ramai berjamaah di masjid.



Di hujung Ramadhan lalu kami ke Singapura.Perjalanan yg bermula dari KL menjelang 1pagi membuatkan kami bersahur di JB..malam 27 Ramadhan lagi..Solat di Masjid Jame' Sultan Abu Bakar(gambar)..sempat jumpa Azri anak Ustaz Saidin Segamat..Show di Geylang S'pore..show masa berbuka di tempat lain dan show malam di tempat lain..aku iftar makan buah anggur je..amacam,western sekali sekala..janji buah nan manis..petang sebelum iftar kami sekali lagi ziarah maqam habib nuh,d takdirkan aku jadi imam solat jama' petang tu..aku x tau kenapa aku sedih sangat..hampir sepanjang solat aku menangis,yg pasti aku sedar aku hina berbanding kekasih2 Allah termasuk Habib yg ku ziarahi ini..alangkah bestnya kalau tiap2 solatku begini..

Ramadhan ku akhiri beberapa hari di kampung sepulangnya dr S'pore..mudah2n bertemu ramadhan akan datang..amin.