Sunday, October 5, 2008

Syawal 1429H

Seperti saban tahun,aku balik raya ke kampung kelahiranku.Biarpun sudah 12 tahun beraya tanpa ayah,raya mak harus aku temani.kini bersama anak menantu dan cucu2,moga sedikit sebanyak kepiluan mak terbalut jua..



Seperti saban tahun juga aku menziarahi maqam almarhum ayah..ku sadaqah kan bacaan ayat suci al-quran..sesungguhnya kesungguhan ayahlah,dgn izinNya aku boleh baca al-quran..jadi selayaknya dia memperoleh jariah segala kebaikanku..moga Ayah bersama orang2 soleh,amin.


Selepas bertakbir,solat sunat dan mendengar khutbah, bersalaman dgn org2 kampung..aku pulang ke rumah..lepas salam dgn mak,amik gambo sikit,terus ke Kg Jawa utk agenda yang sama di sana. Bagi aku,selama mak masih ada,InsyaAllah beginilah aturannya x kira tahun ni raya rumah siapa dulu.tu yang senang kawin sedaerah..rumah sedare pun dua2 belah pun dekat.kekadang pegi belah sini blh menyinggah belah sana jgk dan sebaliknya..itu fadhilat kawin dekat..kawin jauh fadhilat dia kene tanya org yang berkenaan..hehe.apapun syukur dalam kurang sihat,raya ini mak mertua ku dapat beraya di rumah,tidak spt yg dirisaukan beraya di HKL..



raya ke2..(to be continued)..

Raye ke 2 aku dan family ajak mak beraya sekitar gudang garam..pegi rumah adik beradik mak yang ramai tu..dan rumah kengkawan yg tolong2 tengokkan mak sepanjang aku takde.tapi tengoklah cucu atok tu bila berjalan..kakak bergambo dgn basikal tua..si abang bukan main baik dengan kucing..nak di sayang2nya kucing..xpelah..Rasulullah sayang kucing.asal saje kucing tu x memudaratkan dia..nanti walid bela kucing kat umah..(kalau ummi kasik)hehe



Raye ke 3 bermula dgn sesi 'gambaran' dgn famili kak ani yag tido kat umah..lepas tu aku ke batu 6 rumah kawan sekolah rendah yang dah lama yg amat x jumpa..kawan kembar-marina&madiha,masing2 alhamdulillah dah berkeluarga..walaupun singkat tapi dapatlah cite sikit2+begambo esp dgn anak diha yg bernasabkan mat saleh..(comel x?) boleh buat menantu ni..hehe..semoga berbahagia..untuk sofea moga membesar jadi Muslim yang baik,amin..



Habis beraya rumah twins ni,aku pulang ke Kg Jawa..mbah (atok) dah rindu dan cucu2nya..esok dah nak balik KL dah..sian mbah kejap je dapat melihat keletah cucu2..dahlah tahun ni balik x serentak..



Hari raya ke 4 dah balik ke KL untuk meraikan pernikahan anak sedara aku Ct Sakinah..Tahniah..moga kekal bahagia dalam mawaddah dan rahmah..tapi kalau nikah 1 syawal lagu sunnah Nabi S.A.W..org lain plak la..

No comments: