Wednesday, December 10, 2008

Eidul Adha..1429H

Eidul adha tahun ini punya rempahnya tersendiri buat hidupku..3 hari sebelum hari kemenangan ini aku menerima satu kejutan di atas pemergian mak ngahku (kakak mak)ku..meninggal dalam umur 80-an setelah agak lama terlantar di rumah..sakit tua plus sakit2 seperti darah tinggi dan sebagainya..namun alhamdulillah dari cerita orang yang ada di sampingnya..kalimah syahadah dapat di ucapkan sebanyak 3x..alhamdulillah..mudah2n makngah tergolong di kalangan ahlul jannah..amin..dan pastinya mak bertambah sedih..sian mak..moga Allah memberimu kekuatan...

Aku bercuti awal..rasanya sudah berapa kematian saudara terdekat aku takde dek kerja..jadi sedikit kelapangan aku manfaatkan menziarahi Allahyarhamah..ku hadiahkan bacaan Yasin dan Tahlil kepada ruhnya..

Jadi..atas adanya kematian makngah..eidul adha kami sangat suram..kebetulan mak mertuaku pula berada di terengganu..tinggal bapak mertua sahaja di kg jawa..kami berulang alik dari rumahku ke rumah zaujahku untuk cuba memeriahkan suasana..ramai x balik raya ni..mungkin ade yang bekerja cuti2..tapi sebolehnya yg tak bekerja tu cubalah balik..janganlah biar ornag tuamu ternanti2 kepulangan kalian..biarpun seketika..ia sungguh bermakna bagi mereka..sebuah nasihat untuk diriku juga..

Di kampung aku sempat melakukan beberapa perkara yg telah lama x dapat aku lakukan..makan soto dan rojak kegemaranku di segamat..sempat juga aku bawak anak2ku round keliling kampung naik motor..rutin semasa ku berumur 13-15 tahun dulu..baru belajar motor..hehe..amna dan yamin mula2 takut..tapi bila dah kena tiup angin muka masing2 saat motor laju..seronok bukan main..senyum sampai ke malam..anak2..

Dah lama juga aku x makan baung..kalau orang segamat especially gemereh x pandai makan baung x taula..rasanya ala-ala patin (menurut kata hazamin)..adik beradikku kalau berkumpul inilah lauk wajibnya..abang lang lah yang selalu tunggu toke ikan naik dari sungai..sebab biasanya kena tempah dulu..punyelah high demand ikan ni..hihi..alhamdulillah..dapatlah merasa ikan baung masak lemak cili api..

Malam Eid aku ke rumah Kak Long untuk takbir dan tahlil..merasala jadi tekong takbir..pagi semasa solat sunat jugak merasa..alhamdulillah..sekurang2nya aku cuba membaca mengikut bacaan yg paling tepat dgn ilmu ku yg sedikit..utk org2 lain cuba ikut..yelah sian jugak..ade yg bertakbir sambil tercungap2..nak ingat 'lyric' lagi..gabra lagi..hihi..yg penting..mudah2n semuanya diterima Allah..sebelum zohor kami dah bertolak dari Segamat pulang ke Kuala Lumpur..kena balik awai..lusa opis wat open opis..nak tlg ape yg mampu..

2 comments:

alongwairnazz said...

sama-sama lah sedekahkan fatihah. rahim, kalau de masa update la selalu blog nie..

Di and Pete said...

SAYA TAK MAKAN BAUNG HEHEHEHEHEH