Thursday, August 28, 2008

Terengganu Darul Iman

15.8.2008 inteam ada show di ambang Merdeka di Dataran Shahbandar.Kuala Terengganu. esoknya dari airport KT aku pulang ke KL..'untuk' memulakan perjalanan darat pula ke Terengganu...ok x camtu..senang cerita,sarapan kat terengganu,lunch kat KL and dinner plak kat Terengganu balik..alah..ada org yg lebih dari ini...

Kali ke 2 ke Terengganu adalah atas urusan keluarga..sebenarnya x pernah pun bawak anak2 jalan jauh2 makan angin..ni lah kesempatan yang Allah izinkan...so krejo tinggallah..nok buat guano....kami sampai isya' di Bukit Payung,Marang..menginap di rumah kakak iparku. So pengantin baru,rumah pun x ramai orang lagi,dapatlah kami melabuhkan segala kepenatan di sana..alhamdulillah..

Keesokan paginya barulah aku mencari lokasi percutian alang2 dah jalan jauh..sini penuh,sana penuh..semua tempat yang cantik lagi murah penuh..dek kerna cuti sekolah..last2 ada juga rezqi kat Besut..yang bernama Bukit Keluang Beach Resort. Dari Bukit Payung aku dan famili singgah
kat rumah Hj Hafas Ali (AQ2) untuk menyampaikan beberapa barang sambil ziarah pengantin baru..berseri2 kedua mempelai..x sampai sebulan berumah tangga..lepas tu kami bertolak ke Besut..3 jam jugaklah hingga sampai ke tempat yg di cari..alhamdulillah..

Petang,kami menjengah pantai yang terletak 5 minit jalan kaki. Kepenatan perjalanan jauh bagaikan hilang bila berhadapan dengan lautan yang terbentang luas...Maha Suci Allah yang menciptakan alam ini...seronoklah anak2ku bermain di tepian pantai.. (x mandi pun)...x berani..+ x pandai..:)

Kepenatan pada malam tu membuatkan kami tidur awal malam tu (xdelah awal sangat), lagipun esok pagi nak bawak anak2 ke kolam pulak...

Seronok Nur Fathiah Amna & Muhammad Bunyamin pagi tu..mandi-manda..walaupun kali pertama masuk dalam kolam..menangis jugaklah...

Tengahari tu kami kena ckeckout jugak..so x dapatlah mandi lama2..lagipun anak2ku dah kesejukan..putih pucat masing2..tapi nak ikutkan hati diorang nak mandi lagi..nanti InsyaAllah
Walid bawak lagi..babai swimming pool...

Sempat jugak bergambar di depan rumah cantidk tempat kami beradu..dan berjalan2 di taman2 di dalam resort tersebut..

Pada petangnya..kami singgah ke rumah Ustaz Khairul Anwar al-hafiz di Besut...sebenarnya semalamnya dia jemput aku walimah kakak dia..tapi pantai+penat..xpegi akhirnya.jadi atas jemputan lunch..kami datang ke rumah yang..mak ai..'besar x ingat'...serius aku terkejut mula2..macam x caya ni rumahnya..bungalow besar 2 tingkat..alhamdulillah..walau aku x pasti sirah sebenarnya..tapi aku yakin inilah kelebihan dan kemuliaan Al-Quran yang menjadikan keluarga ini di muliakan kehidupan mereka di atas dunia lagi..moga ramai lagi orang kaya yang 'alim Al-Quran di bumi ini sebagai bukti kehebatan Islam..

Ustaz Khairul ajar jalan ke KT mengikut jalan pantai..jadi 1 jam setengah je dah sampai KT ..x macam semalam dekat 3 jam..dah la pemandangan cantik..kami pun terus ke Pulau Wan Man untuk ziarah tempat berlangsungnya Tilawah Al Quran Antarabangsa 2008..ngam2 sampai..Taman Tamadun Islam dah tutup pagar..xde rezqi..jadi ziarah Masjid Kristal je lah..Alhamdulillah sempat jugak solat tahiyyatul masjid di sana..