Thursday, March 19, 2009

MAKNA RINDU..

Hari ini aku sayu sangat..entah kenapa..rindu pada siapa agaknya..atau siapa yang merinduiku agaknya..hinggakan semua serba tak kena hari ini..tapi inilah kehidupan..ada pasang surutnya..

Pertamanya tentulah aku rindukan diriku yang dahulu..yang suci bersih.Tentunya waktu itu waktu kecilku..dosaku masih sedikit..hingga hatiku begitu mudah tersentuh pada perubahan pada duniaku.Setelah saban waktu berlalu..mungkin sahaja dosa2ku membuatkanku aku terhijab pada banyak perkara kebaikan..Ya Allah..ampuni dosaku..Semoga aku berjumpa diriku yang suci itu kembali..

Seterusnya semalam..aku mimpikan Almarhum ayah..aku datang pada ayah seperti aku di waktu kecil..aku bermain dan bermanja dengan ayah..hinggakan aku berbaring di pangkuan ayah..sedang hakikatnya semasa hayat ayah..aku jarang baring di pangku ayah..bukan kerna tak manja..tapi kerana hormat dan sedikit gerun pada ayah yang tegas..tapi mak kata..dulu..masa aku tidur..ayah akan datang mengusap dan membelaiku sambil mulutnya membaca seusatu.itulah doa seorang ayah..ahh..rindunya pada ayah..dan mungkin sahaja ayah juga rindukan aku..rindukan kiriman-kiriman doa dan ayatul quran dariku..lantas ku hadiahkan ayah beberapa surah dan doa dariku yang tak seberapa..



Gambar di atas menterjemah seribu kenangan..yang pastinya aku lebih mengerti..lama rasanya sudah tidak aku bercerita tentang ayah..buka kerna lupa..tapi kerna tak mahu tersalah rasa..rasa sedih yang aku rasai..hampir 10 tahun sebelum aku punya teman untuk berkongsi..akulah anak..yang rindukan ayah..terasa diriku masih kosong ketika aku ayah tinggalkan..masih mentah untuk menterjemah isi dunia, apatahlagi untuk berhadapan dengannya.Bisakah ayah kembali?..pasti tidak..selayaknya ayah disana..kerana aku mendoakan ayah bahagia di alam nya..bersama kekasih-kekasih Allah..amin..

Rupaku..dan anakku Fathiah dan Khadijah sama..namun aku khuatir tidak sama dalam mendidik mereka seperti mana didikan 'atok ayah'..Ya Allah,sekali lagi aku hiba..alangkah bahagianya jika anak2ku jua isteriku sempat berjumpa dengan ayah..sukar untuk ku angankan keadaan itu..tapi mudah2an Allah memberikan izinNya untuk kami berkumpul semula di dalam SyurgaNya nanti..kerana tiada yang mustahil di sisi Allah..namun mahar sebuah syurga tidak semurah sebuah angan-angan..jalan yang getir harus di tempuh..apapun,untuk bersama dengan orang-orang yang kita kasihi..untuk bersama Nabi S.A.W..dan untuk memperoleh 'pandangan kasih sayang Allah'..siapapun tiada pilihan lain selain dari mengharungi jalan nan getir tadi..demi sebuah RINDU..

1 comment:

Eden said...

Kalau nak masuk syurga, kenalah kenal tuan punya syurga.