Thursday, July 17, 2008

Coretan Musafir Kelana...

Assalamualaikum.gambo dah lama letak jadi nak coret sikit...

Singapura..

Persembahan di Singapura adalah kedatanganku yg ke3 ke bumi Temasik ini sepanjang hayatku walau aku adu sadara mara rapat di Bedok. Syeikh Toha ikut sekali..banyak yang dia kongsikan..tu lah..berkawan dgn penjual
minyak wangi,wangilah kita..inikan org berilmu..dapat ilmu yg wangi jugaklah..hehe.Selepas show di Kajang malam tu kami terus ke Singapura..sebenarnya aku khuatir tinggalkan keluarga..dan aku serahkan hanya pada Allah..kerna pada benak logikku..haru biru Ummi dgn 3 org anak yg sedang naik tu..tapi Allah penentu segalanya..Sampai awal pagi,sepanjang perjalanan aku x tido melayan Toha dgn crite2nya. Kami di jemput oleh Abg Zalie@Zack.Selesai Subuh tido sbb ngantuk yang amat..Dapatlah 2 jam tido,bangun siap2 sarapan ditepi kolam renang hotel..Alhamdulillah sarapan disediakn sepasang makcik&pakcik Muslim yg sungguh siapkan utk kami.Yg x sempat kat luar pun di hantar sampai ke bilik.
Persembahan di Madrasah Wak Tanjong sungguh mengujakan..sekolah yang besar itu milik org Islam..bangga aku,namun 10 tahun penantian dalam memperolh smua itu,nyata ia tidak semudah melihat. Pastinya keperitan memperolah tapak dan membangunkan madrasah ini menjadikan Mudir dan Mu'allim lain begitu komited mengihya'kan madarash ini luar dan dalam..Show sehari sebelum di jayakn oleh abang2 Hijjaz dan hari ini kami diperuntukkan 2 slot pagi dan petang. Dgn sound yang sedap, kami dapat nyanyi utk org Singapura wlw jarang2 sekali...

Petang tu,atas ajakan Toha kami bergerak ke Maqam Habib Nuh..seorang lagi Wali Allah keturunan Rasulullah S.A.W.Nyata dia kurang terkenal pada hayatnya berbanding selepas ketiadaannya.Maqamnya dikunjungi ramai orang..cuma agak sedikit mengecewakan..masih ada amalan khurafat di Maqam2 Wali ini..Bagi aku yang penting,aku nak jumpa dengan Wali Allah..berdoa pada Allah dgn bimbingan toha yang acap menziarahi Maqam Ahlul Bait terutama di Mesir sebagai mendekatkan diri pada Nabi S.A.W dengan turut mencintai Ahli Bait baginda...lihatlah salasilah Habib Nuh yang bersambung dengan Rasulullah.S.A.W..(sory gambar terputus belah kiri..)
Akan bersambung..

Selesai ziarah..kami amik kesempatan 'begambo' di
lokasi yang menampakkan keSingapuraan..hehe.Last sekali sebelum balik,pekena Sup tulang merah..2nd time makan barulah aku perasan ni KAMBING sebenarnya..tapi cara masak tu membuatkan x perasan pun bau kambing dan memang sedap betul..pastu esoknya terasa jugak kepala pening2 sikit..mungkin pasal sup ni..tapi perlu di ingat KAMBING makanan kegemaran RASULULLAH..
Selepas selesai,kami
di hantar kesampai ke sempadan..susah2 je Abg Zack ni..dahlah hampir habis Sunday dia bersama kami..tapi ukhwah punya pasal..mudah2n kami dapat membalas jasanya nanti.

Sabah

musafir bermula dengan ujian sewaktu flight nak berlepas...enjin rosak,sampai tukar flight lain.Alhamdulillah lah kerosakan disedari dari awal..Di pendekkan cerita perjalanan banyak tertangguh..sampai di tawau hampir 12 tghri..bersamaan 1 petang waktu Malaysia Timur..orang dah kat masjid Solat Jumaat. Bersama Ustaz Manis dan rombongan kami meneruskan perjalanan 4 jam ke Felda Sahabat,lahad Datu..penat memang hilang bila sampai di sana yang mana tempatnya amat cantik,resort tepi pantai..makan malam pun orang belikan,kami berehat di bilik sambil melihat keputusan Tilawah Al-Quran Kebangsaan di TV..mabruk kepada yang menang..apapun Untuk Qari2 muda seperti Hafas Ali,Amirrahman,Azra'i dan ramai lagi..perjalanan baru bermula..x lupa untuk hakim generasi baru..Ustaz Farid Ravi...Ahlan wa Sahlan..
Cantik x?..Nantikan seterusnya.. Kalau nak kira Kembara Da'wah bermula pada hari ke-2.Jam 7 kami dah bermula denagn sesi motivasi di Sek Men Desa Kencana Desa Sahabat.Macam biasa..inteam ni bab bercakap boleh tahan..so setakat sejam memang x cukup.Aku sebagai orang terakhir hanya mengambil masa 10 minit je tapi ia amat bermakna sewaktu aku cuba berkongsi cerita benar tentang anak derhaka..meremang jugaklah bulu romaku..moga ia sampai di hati adik2. Gambar pantai kat atas ni adalh kira 15 minit dari sekolah dan sepanjang perjalanan memang banyak anak sungai yang jernih. Mesti seronok budak2 kat sini..Selesai sejam kami berundur dan bergegas ke Sek Men Sepagaya (Sek Us Manis) untuk Motivasi ke-2. Sambutannya macam pengantin..siap kompang semua..tapi akhirnya setelah melihat P.A system yang hebar,kami buat keoutusan untuk motivational concert rather than talk show. Itulah gambaran pentingnya P.A system bagi penyanyi.. Selesai show kami meneruskan perjalanan ke Tawau..ha..tengok gambar waterfall atas tu..itu adalah persinggahan kami sebelum sampai ke Tawau..mula2 berat hati nak turun sebab tak bawak selipar..tapi dengan kasut formal tu lah dapat tangok Niagara Malaysia..cewah..+dapat meniti titian gantung yang tinggi..(sory us Min..cameraman pun gayat amik gambo).selesai solat kami sambung musafir keTawau.Alhamdulillah sebelum maghrib sampai. Malamnya kami sound check selepas makan malam d sebuah restoran yang menjadi penaja bersama. okasi show adalah di dewan sekolah cina..amacam?xde hal...Islam itu universal..adalah orang cina tapi tak masuk dewanlah..hehe.Sempat jugak kami 'night tour' kat Tawau malam tu..macam2 cerita yang menjadi tatapan kami..Moga Allah menjaga Tawau dan Malaysia amnya dari musuh,amin..
Show jam 9pagi..
lepas Show sempa
t jugak melayan rakan yang jumpa inteam sekali sekali..contohnya Us Syahril ni..:)

Kami berangkat pulang 9malam dari t
awau..Petangnya sempat lagi menjamu mata dan megkayakan orang Tawau:shopping:).Pegi pasar Gantung dan Pasar Besar Tawau..antara yang di beli adalah amplang..keropok tradisional Tawau dari Ikan Tenggiri..ha..satu fakta..Ikan memang murah kat sini...

Lastly sempat juagak begambo di pesisiran laut Tawau..syukran kepada semua yang terlibat..Sabah..bulan depan datang lagi..InsyaAllah..